Zoek je hulp

Een goede en gezonde maaltijd voor jou en jouw gezin. Zoek jij hulp daarbij?
Voedselbank Gooi en Omstreken helpt je graag.
Check of jij in aanmerking komt.

Of bel ons op: 035 – 5 33 88 36

Gratis voorzieningen minima (klik)

Waar moet u aan voldoen?

Voedselpakketten zijn bedoeld als noodhulp voor mensen die een korte of langere tijd financieel niet rond kunnen komen. Er wordt gekeken naar het besteedbare bedrag per maand, na betaling van vaste lasten. Wij kijken daarbij niet naar uw bezittingen zoals een auto of een eigen huis. U hoeft dus niet eerst alles te verkopen voor u bij ons aanklopt voor hulp.

Een voedselpakket aanvragen?

Als u in aanmerking wilt komen voor een voedselpakket en u heeft (nog) geen contact met een hulpverleningsinstantie, dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Klantenadministratie.

Veelgestelde vragen

Wij werken volgens de regels van De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (nvwa). Deze controleert regelmatig alle voedselbanken en de uitgiftepunten op het naleven van de regels voor voedselveiligheid. De voedselbanken krijgen een certificaat als zij aan de landelijke criteria voor voedselveiligheid voldoen. Het vergt aanhoudende inspanning en aandacht om dit certificaat te behouden of het niveau nog verder te verbeteren.


Klik op het plaatje voor de demo

In principe wel, want ook de onderlinge sociale contacten, tijdens een kopje koffie in de koffiehoek, zijn van belang. Uiteraard kan bij ziekte, verhindering door werk of andere bijzondere omstandigheden een andere oplossing gevonden worden.

In ieder geval uit de hoogstnoodzakelijke levensbehoeften: een pakket basisvoedsel voor circa 3 dagen, zoals brood, pasta / rijst of aardappels, groente, zo mogelijk aangevuld met beleg en vers fruit. Daarnaast uit extra’s, die in de betreffende week voorradig zijn. De inhoud van een voedselpakket is uiteraard afhankelijk van het aanbod van lokale en regionale leveranciers.

Mensen die na aftrek van vaste lasten minder dan het landelijke normbedrag vrij te besteden hebben [zie ook onder ‘Aanvragen’].
In Gooi & Omstreken maakt circa 5 promille van de inwoners gebruik van de voedselbank G&O.

De voedselbank wil laagdrempelig en flexibel zijn, door snel op een vraag in te spelen. Daarom krijgt iedereen die aanklopt voor hulp een voedselpakket voor een periode van een maand. Daarna dient een aanvraag ingediend te worden voor hulp voor een langere periode. Deze aanvraag wordt meestal verzorgd door een maatschappelijke hulporganisatie/hulpverlener. De voedselbank ontvangt de aanvraag en toetst deze aan de normen.
Indien men nog geen hulpverlener heeft kan zelf direct contact met de voedselbank worden opgenomen. De voedselbank helpt zo nodig bij het vinden van professionele hulp.

De Voedselbank is er voor iedereen die niet voldoende overhoudt om boodschappen te doen als alle vaste lasten betaald zijn.

Ook mensen met een bezittingen zoals een huis of auto komen in aanmerking voor een voedselpakket. De voedselbank kijkt alleen naar de inkomsten en uitgaven. De voedselbanken verlenen tijdelijke ondersteuning, zodat men daarna weer zelfstandig verder kan. Het is niet de bedoeling dat eerst alle bezittingen verkocht worden.

Omdat er nog steeds veel onbegrip is over hoe een mens in de armoede terecht kan komen, in een goed georganiseerd, rijk land, met zijn goede voorzieningen, heeft de voedselbank de ‘column van een cliënt’ opgenomen.

De voedselbank houdt alleen namen en adressen bij van mensen die een voedselpakket krijgen. Voor de zorgvuldige behandeling van naam- en adresgegevens heeft de voedselbank een privacyreglement opgesteld. Er geldt ook een geheimhoudingsplicht voor de vrijwilligers. De gegevens worden in een separate database bijgehouden.

De voedselbank brengt jaarlijks een rapport uit met een overzicht van het aantal mensen dat een voedselpakket krijgt of heeft gekregen, over de samenstelling van de huishoudens en de (bijstands-)regelingen waar men zoal gebruik van maakt. Individuele gegevens worden nooit verstrekt. De gegevens worden anoniem verwerkt.